Maailmas, kus digitehnoloogia õitseb ja pidevalt areneb, on meedial keskne roll ühiskondlike hoiakute kujundamisel, sealhulgas ka vastuolulistel teemadel, nagu näiteks hasartmängud. Kui panna Google’i otsingusse parimad online kasiinod, kasiinod Eestis või Eesti online kasiinod, siis saab kiirelt hulga vasteid. Selles artiklis vaatame aga, kuidas mõjutab kasiinode kuvandit meedia.
Meedia ja hasartmängude areng
Hasartmängud on inimkultuuri põimunud kaugetest aegadest – iidsetest tsivilisatsioonidest, kus pandi panuseid täringunumbritele, tänaste hiiglaslike Las Vegase kasiinodeni.
Algul toetusid mängumajad trükimeediale, kui raadio kohale jõudis, hakati kasiinodesse mängima ja õnne proovima kutsuma ka helireklaamidega. Ja televisioon maalis hasartmängud visuaalsete reklaamide kaudu kõrgklassi glamuurseks ajaviiteks.
Nüüd on peamiseks reklaamiplatvormiks internet ning meedia roll hasartmängude propageerimisel on veelgi suurenenud. Veebiplatvormid saavad sihtida reklaame inimestele nende sirvimisharjumuste põhjal, tagades, et potentsiaalsed mängurid on järgmisest panusest alati vaid ühe kliki kaugusel.
Veenmise jõud
Meedia mõjutamisvõime ei seisne pelgalt toote reklaamimises – meedia kujundab nii arusaamasid kui hoiakuid. Reklaamid rõhutavad põnevust, luksust ja hüvesid, jättes mainimata hasartmängudega seonduvad riskid. Suurt mõju avaldavad ka mänguritest sotsiaalmeediastaarid, kes jagavad pigem oma võite kui kaotusi, mistõttu jääb mulje, et edu tuleb kergesti.
Et haaret laiendada, investeerivad hasartmänguplatvormid oma hea maine kujundamisse üsna palju. Üks näide on spordisponsorlus – ettevõte toetab meeskonda rahaliselt ja meeskond paneb kaubamärgi logo oma särkidele, sest sealt paistavad need matšide ajal hästi välja. Selline koostöö muudab hasartmängubrändid laiale publikule tuttavaks ja näiliselt usaldusväärseks.
Meedia eeskirjad ja eetilised kohustused
Arvestades meedia mõju, on paljud riigid hakanud hasartmängude reklaamidele rangemaid eeskirju rakendama. Need seadused keskenduvad sageli sellele, et reklaamid ei eksitaks vaatajaid ja annaks selget teavet kaasnevate riskide kohta.
Eeskirjadega võib küll piirata otsest reklaami, kuid ei ole võimalik kontrollida kaudseid reklaame. YouTube’i kanalil pokkerit mängivat kuulsust ei saa ju otseselt reklaamina võtta, isegi kui see vaatajaid mängima ajendab. Seetõttu on meediaplatvormidel ja suunamudijatel eetiline vastutus suur.
Rääkides Eestist, siis meil on omad hasartmängueeskirjad, ja kuigi riik pakub erinevaid mänguvõimalusi, on meedia roll reklaamimisel võrreldes muu maailmaga mõneti erinev. Eesti meedia tutvustab hasartmänge nii filmides, telesaadetes kui ka veebiplatvormidel. Tavalisest rohkem on pandud aga rõhku vastutustundlikule mängimisele. Meedia peab tagama, et nende reklaamitav sõnum vastaks riigi poolt seatud reeglitele.
Võimalikud mõjud ühiskonnale
Hasartmängude propageerimisel võib olla märkimisväärne ühiskondlik mõju. Mõned inimesed mängivad hasartmänge meelelahutuslikul eesmärgil, teistel võib aga neist kergesti tekkida sõltuvus. Seda võib süvendada ka meediakajastus, eriti kui hasartmänge kujutatakse glamuurse ja rahuldust pakkuva tegevusena.
Veebipõhiste hasartmänguplatvormide kättesaadavuse suurenemine tähendab ka seda, et kasiinosse ei pea füüsiliselt kohale minema. See võib süvendada probleemseid hasartmänguharjumusi, sest mängu alustada on kergem ja mugavam kui kunagi varem.
Riskid peavad olema välja toodud
Meediaplatvormide puhul, mis saavad hasartmängutööstuse reklaamirahadest kasu, on reklaamimise ja inimeste teadlikkuse tõstmise vahel õhuke piir. Hasartmängusid võib lõbusa ajaviitena reklaamida vaid siis, kui ka sõnum riskide kohta on selgelt välja toodud.
Mitmed meediakampaaniad just sellist lähenemisviisi kasutavad – nad reklaamivad oma platvormi vastutustundlikult. Nii saab olla kindel, et vaatajad on riskidest informeeritud. Pole kahtlustki, et meedial on hasartmängude edendamisel väga suur roll ning kuigi meedia kasu hasartmängutööstusele on ilmne, tuleb mõelda sellele, et inimesed oleksid teadlikud võimalikest ohtudest.